Практичні вправи

Карантинне: 59 ігор з дітьми від Світлани Ройз

Психологиня Светлана Ройз опублікувала добірку ігор з дітьми 3-8 років – для різних каналів сприйняття. Вона підкреслює, що гра – це завжди і розвиток, і терапія, і адаптація. Але сучасне покоління дітей не отримує тієї кількості стимулів в різних каналах сприйняття, яке було б важливим і доцільним. У них перестимульований візуальний канал, решта – часто недостимульовані. І різноманітні ігри – це сенсорна інтеграція.

Тож, коли як не зараз, стимулювати різні канали сприйняття дітей

Візуальний канал (НЕ гаджети)

  • Роздруківки розмальовок та книжки-розмальовки.
  • Малювати мандали.
  • Малювання одночасно на одному аркуші.
  • Малювання зубною щіткою.
  • Малювання долонями (ставити відбитки пальців і домальовувати деталі).
  • Малювання з закритими очима.
  • Викладання малюнків нитками.
  • Робити ангелів з макаронів.
  • Робити іграшки з втулок від туалетного паперу.
  • Дітям різного віку подобається «відривні аплікації» – спочатку на дрібні шматочки руками рветься або кольоровий папір, або листки з журналів, потім з уривків робиться колаж.
  • Кожен день тижня назвати «своїм кольором» – наприклад, понеділок – червоний, вівторок – помаранчевий, середа – жовтий і т.д. за кольорами веселки. Кожен день надягати одяг або якусь деталь одягу певного кольору, спробувати знайти продукти такого кольору, або – час від часу кричати – наприклад, «червоний» – і потрібно швидко доторкнутися до предмета цього кольору.

Вербальний канал

  • Вчити кожен день одне нове слово на іноземній мові (З цього ж слова, написаного багато разів – можна зробити малюнок.)
  • З букв одного слова складати інші слова (наприклад з букв слова трансформатор – можна придумати – торт, трон, рот, форма та ін.)
  • Гра “телеграма” – на кожну букву загаданого слова придумати слово, так щоб вийшло речення (наприклад, СЛОН – суворий лікар обіймає нас)
  • Співати.
  • Говорити скоромовки.
  • Гра «вгадай предмет» (частина тіла, транспорт…) ставлячи питання, на які можна відповісти тільки «так» або «ні».

Тактильний

  • Ігри з кінетичним піском ( “розкопки динозаврів – промислова гра з формочками – динозаврів, ховати в пісок “скарби”, дитині слід відкопати).
  • Лотки з крупами, в яких можна писати, малювати, ховати предмети (навіть дітям 8-9 років це подобається).
  • Ігри з водою – наприклад, запускати, кораблики по воді, переміщати їх диханням.
  • Домашні басейни з кульками.
  • Дізнаватися предмети на дотик (цю гру люблять і дорослі діти). Можна пропонувати розрізняти продукти на смак, спеції і продукти – за ароматом.

Аудіальний

  • Слухати тишу.
  • Закрити очі і розрізнити якомога більше звуків.
  • Написати букву р – в рядок від зовсім маленької до величезної. А в іншому рядку від величезної до маленької. Просити дитину, щоб вимовляла звук – підвищуючи гучність (чим менше буква, тим тихіше голос).
  • З закритими очима вгадувати, по якому предмету вдарили (ложкою, олівцем …).

Просторове сприйняття, концентрація, 3D (такі ігри стимулюють і розвиток часток мозку, пов’язаних з математичними здібностями, критичним мисленням).

  • Змійка.
  • Магнітний конструктор.
  • Мозаїка, яку потім можна прасувати праскою і виходять підставки під чашки.
  • Орігамі.
  • Джанга.
  • Мікадо (можна замість промислових «паличок» використовувати олівці, ложки…).
  • Шашки, шахи, доміно.
  • Пазли.
  • Можна вчити дітей пришивати ґудзики, вишивати, в’язати, плести макраме.
  • Запускаємо дзиги, спостерігаємо за їх кружлянням.
  • Домашній квест, пошуки скарбів.
  • Переміщатися по кімнаті з закритими очима, орієнтуючись тільки на команди партнера по грі (можна говорити – вправо, вліво, прямо … а можна мовчки – торкаючись до правого, лівого плеча, спини).

Оральний праксисіігри з диханням

  • Мильні бульбашки.
  • Аеробол – дуємо на обгортки з-під цукерок (або передаючи один одному, або, “задуваючи” голи).
  • Задуваємо свічки.
  • Намагатися підтримувати в повітрі легкий предмет, наприклад, перо.
  • Разом співати.
  • Через широкі коктейльні трубочки дути на кульку з паперу – потрапляти нею в «яблучко».

Соціальні ігри

  • Рольові ігри з ляльками та іграшками, домашній театр.
  • Тіньовий театр.
  • Можна разом займатися кулінарією, грати в ресторан (це добре допомагає, коли потрібно швидко приготувати обід, посадити дитину за малюванням меню)
  • Варити разом шоколад.
  • Робити міні-спектаклі, записувати їх на камеру телефону. (По казкам і малюнкам робити фільми.)
  • Робити будиночок з подушок і пледів – ходити в гості)
  • “Зустріти” дітей з друзями – в zoom, чаті Вайбера та ін.
  • Оркестр (інструменти – все, що видає звук в будинку).

Рух

  • Твістер.
  • Пальчиковий твістер.
  • Стрибки на кулі-стрибунці (Замість батута – стрибки на дозволеній подушці)
  • Хованки.
  • Битва подушками.
  • Битва кульками.
  • Настільний (наліжковий) футбол.
  • Танцювати «різні настрої». (Якщо зовсім мало місця, можна ниткою викласти кордони «танцполу» і ввести додаткове правило – за них не виходити).

Важливо пам’ятати, що діти до 6 років прагнуть грати в «егоцентричні» ігри – за своїми правилами. Але коли ми їм пропонуємо гру з встановленими правилами – це готує їх до «дорослого життя» з дотриманням певних норм (це профілактика «соціальної депривації»).

 

Мандала, як засіб арт-терапії.

(Терапія мистецтвом) 

Бувають такі моменти в житті, які можуть захльостувати негативні почуття: гнів, страх, образа, сором. Як правило, з ними впоратися дуже важко. Ці почуття доставляють нам великий дискомфорт, провокуючи стрес.

Постійне перебування в стані стресу може виявитися критичним. Тоді людині стає важко зібратися з думками, вони проносяться в голові одна за одною, а почуття просто розривають її зсередини, як це зупинити і допомогти собі?

Дуже довго людина може перебувати буквально на межі зриву, терпіти і намагатися заховати свої переживання якомога глибше всередину себе. Не даючи можливість їм вийти назовні, людина сильно руйнує свою психіку і тіло!

Один з напрямків в психології, який дуже ефективно допомагає позбавитися від негативних емоцій – арт-терапія.

Я пропоную спробувати вам захоплюючий і творчий метод – малювання мандал.

Цей метод простий, цікавий і зрозумілий. Його завжди можна виконати самостійно, не звертаючись за допомогою до психолога.

Слово «мандала» в перекладі з санскриту означає «священне коло» або «те, що оточує центр». У психологічну практику мандали ввів Карл-Густав Юнг. Він зауважив, що на певному етапі терапії його пацієнти починали малювати мандальні зображення. І це призводило до одужання. Тоді він почав цілеспрямовано просити пацієнтів малювати мандали.

Суть цього методу полягає в тому, щоб за допомогою образотворчих засобів людина передала свої почуття і винесла назовні те, що відбувається у неї всередині. У процесі малювання мандал в психіці людини йде вивільнення енергії, яка була заблокована. Завдяки цьому процесу і відбувається зняття стресу. Людину залишають негативні емоції.

У чому ж полягає техніка малювання мандали?

Постарайтеся виділити приблизно годину вільного часу і залишитися наодинці з собою.

Вам знадобиться чистий аркуш паперу (наприклад, формат А4), кругла плоска тарілка не менше 18см. в діаметрі (такий розмір вважається найбільш ефективним). Олівці або фарби. Крейда, фломастери. Вибирайте на свій розсуд.

Сядьте максимально комфортно. Постарайтеся розслабитися і зануритися в творчість.

Покладіть тарілку денцем вгору на аркуш паперу посередині і обведіть по контуру, щоб вийшла окружність.

Тепер постарайтеся увійти в той стан, який хотіли б передати на аркуш паперу. Прикрийте очі.

Постарайтеся відчути всім своїм тілом то, що може Вам заважати бути щасливим. Можливо десь тиснути … щось вас гризе або турбує.

Які емоції при цьому народжуються у вас всередині? Зафіксуйте цей стан. Тепер відчуйте, де в тілі ви відчуваєте це найсильніше?

Можливо, ви побачите кольори, образи, але це не обов’язково. Головне, все це «виплеснути» в коло на папері. За допомогою олівців, фарб … Все, що ви переживаєте в цей момент. Починайте малювати.

Якщо вам важко, то почніть малювати з центру кола, а далі процес піде сам собою.

Ви можете малювати тільки в колі або виходити за межі, дотримуватися симетрії або малювати хаотично – все дозволено і залежить від вас. Сміливо вибирайте кольори і дозвольте цьому процесу просто бути. Не оцінюючи себе.

Коли намалюєте, то уважно розгляньте, що вийшло. Не кваплячись, прислухаючись до своїх почуттів та відчуттів. Ви неодмінно помітите зміни у вашому внутрішньому світі. Які це зміни? Які тепер відчуття і емоції ви відчуваєте? Які почуття намальовані вами в колі? Постарайтеся відповісти собі на ці питання. Не поспішайте, будьте максимально розслаблені.

Після намальованою мандали ваші емоції вгамуються, думки прояснюватимуться. Прийде хороший настрій і позитивні емоції. Можливо, ви побачите з іншого боку свою проблему. До вас прийде відповідь на питання, яке вас довго мучило. Можливо, навіть станеться осяяння.

Якщо ця методика вас настільки захопить, що вам захочеться повторити її знову і знову, то не зупиняйтеся. Продовжуйте малювати мандали в своє задоволення, проходячи шлях самозцілення.

Розвиваючі ігри та вправи під час карантину.

 

 

Цікава психологічна гра для всієї родини.

Пропоную вам трішки подумати та намалювати дерево свого життя. Участь можуть брати як діти так, і батьки.

Малюємо за схемою:

коріння – мета і зміст вашого життя;

стовбур – ваше уявлення про себе;

гілки- якості, які ви хотіли мати, ваші мрії та бажання;

плоди – якості, які ви вже маєте, здійснені мрії та бажання.

У сімейному колі можете поділитись власним «деревом життя». Це дасть змогу усвідомити, куди ви рухаєтесь, що вам заважає у цьому, замислитись над власними потребами тощо…

А ще важливо проводити час разом, відкриваючи кожен раз все нові і нові грані себе та близьких!

Гарної гри!